loading...
MEDICINE
akbar بازدید : 13 شنبه 17 آبان 1399 نظرات (0)

انواع سمعک

انواع سمعک با برند های مختلف ، در شکلها و استایلهای متعددی، در بازار موجود می باشند. که این انواع سمعک  از لحاظ نحوه قرار گرفتن در گوش، شکل ظاهری و همچنین میزان تقویت کنندگی سمعک با یکدیگر متفاوت است .

البته انواع سمعک بسته به نوع  و میزان افت شنوایی، توسط کارشناسان شنوایی و سمعک، برای حل مشکل کم شنوایی شما تجویز می شوند.

انواع سمعک

بطور کلی می توان سمعک ها را از لحاظ شکل و محل قرارگیری آنها درداخل  گوش، به دو دسته اصلی سمعک های پشت گوشی و سمعک های داخل گوشی طبقه بندی کرد. البته تولید کنندگان سمعک، هر کدام از انواع سمعک را با اسامی متفاوتی به مشتریان خود عرضه می کنند. در اینجا به بررسی انواع سمعک می پردازیم

 

سمعک پشت گوشی

یکی از انواع سمعک ، سمعک های پشت گوشی هستند. دراین نوع سمعک  بدنه سمعک در بالا و پشت گوش شما قرار می گیرند. تمامی اجزای تشکیل دهنده انواع سمعک پشت گوشی شامل میکروفون، باتری، مدارات الکترونیکی و بلندگو است که  توسط یک پوسته پلاستیکی مقاوم محافظت می شود. صدا توسط میکروفون دریافت و پس از پردازش و تقویت از طریق یک لوله شفاف پلاستیکی به داخل گوش فرد هدایت خواهد شد. این لوله حامل صدا از یک سمت به بدنه سمعک و از سمت دیگر به قالب گوش و یا کاف متصل می شود. قالب و یا کاف کمک می کند که لوله صوتی به درستی داخل گوش شما قرار بگیرد.

سمعک های پشت گوشی به دلیل قدرت تقویت کنندگی بالا و همین طور به دلیل امکانات متنوع نظیر وجود دکمه های کنترلی مختلف بر روی بدنه سمعک جهت تنظیم بلندی صدا و تغییر برنامه های سمعک، درب باتری و و امکانات پیشرفته ارتباطی که در مدلهای وایرلس و بلوتوث داران  موجود است، جزء پر فروش ترین و کارآمد ترین انواع سمعک به شمار می آیند. با آین وجود ممکن است برخی افراد که نگران دیده شدن سمعکشان هستند، با این نوع سمعک احساس راحتی نکنند.واز دیگر انواع سمعک استفاده کنند.

سمعک پشت گوشی

سمعک های داخل گوشی

یکی دیگر از انواع سمعکهای داخل گوشی که به آنها سمعکهای ITE نیز گفته می شود  در داخل گوش قرار می گیرند .

این سمعک با قالب گیری از کانال گوش، بطور سفارشی برای هر فرد در رنگ بندی ها و اشکال مختلف ساخته می شود و به همین علت به این نوع از سمعک ها، سمعکهای سفارشی نیز گفته می شود.

در سمعک های داخل گوشی، تمامی اجزای تشکیل دهنده سمعک درون یک پوسته پلاستیکی داخل گوش فرد قرار می گیرد.

متخصص شنوایی ابتدا از مجرای گوش شما قالب تهیه می کنند واین قالب برای ساخت سمعک به لابراتوار فرستاده می شود.

سمعک های داخل گوشی در اندازه ها و شکل های گوناگون ساخته می شود که طیف وسیعی از انواع سمعک ها را از سمعکهای قدرتمند و قابل دید Full Shell تا سمعک های نامرئی (IIC) در بر می گیرد.

 

 

انواع  سمعک داخل گوشی را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

– سمعک های داخل گوشی با نام  ITE – Full Shell

– سمعک های داخل گوشی  ITE – Half Shell

– سمعک های داخل مجرای گوش – ITC

– سمعک های مینی داخل مجرای گوش

– سمعک های میکروفون داخل هلیکس

– سمعکهای کاملا داخل مجرای گوش

-سمعک های نامریی

انواع سمعک

سمعک های نامرئی داخل مجرای گوش

یکی دیگر از انواع سمعک ، سمعک های نامرئی و یا سمعک های مخفی و غیر قابل دید می باشند . این نوع سمعک  چند وقتی است که وارد بازار شده است . بیشتر افرادی که از سمعک استفاده می کنند دوست ندارند سمعکشان دیده شود بنابراین سمعک های نامرئی طرفداران زیادی پیدا کرده است.

 این نوع سمعک درعمق کانال گوش قرار می گیرند و به راحتی قابل دید نیستند. البته  این نکته را بدانید که  جثه کوچک این نوع از سمعک  معایب خودش را دارد.

بطور مثال ابعاد کوچک این سمعک اجازه بکارگیری تکنولوژی های بی سیم را به سازندگان سمعک نخواهد داد  ولی اخیرا برندهای معتبر تولید کننده سمعک، نظیر اتیکن، زیمنس، استارکی، توانسته اند انواع بی سیم از سمعک های نامرئی را نیز عرضه کنند.

همچنین این را بدانید که  سمعک های نامرئی برای همگان قابل استفاده نیستند. عواملی نظیر شکل مجرای گوش و همچنین اندازه آن، تعیین می کنند که آیا فرد می تواند از سمعک نامریی استفاده کنند یا خیر. همچنین افرادی که مبتلا به عفونت گوش میانی هستند نیز نمی توانند از سمعک های نامریی استفاده کنند.

انواع سمعک وسمعک جیبی

سمعک جیبی از نظر شکل  ظاهری مانند تلفن همراه می باشد میکروفن و تقویت کننده آن در درون محفظه قرارمی گیرد. بلند گوی آن از طریق یک رابط به محفظه متصل می شود. استفاده از آن در مقایسه با انواع سمعک های دیگر خیلی رایج نیست.

انواع سمعک وسمعک عینکی

سمعک عینکی برای افرادی ساخته شده است که اشکالاتی در زمینه لاله گوش، عفونت های گوشی و غیره می باشند. این سمعک تمام اجزای خود را در دسته خود جای داده است و از لحاظ اندازه بزرگ می باشد.

 

سمعک هوشمند

سمعک هوشمند یکی  از انواع سمعک های دیجیتال است .در حقیقت  نسل دوم سمعک های دیجیتال را با نام سمعک هوشمند می شناسند.

به طور کلی در نسل دوم سمعک های دیجیتال یا همان سمعک هوشمند  درهمه قسمتهای سمعک پیشرفت حاصل شد و مدارات پردازشی نیز کارآمد تر شده است.

این سمعک ها بواسطه میکروفون های ویژه ای که دارند می توانند گفتار را از نویز زمینه تشخیص دهند و آن را تقویت کنند.

در نتیجه نسبت سیگنال به نویز بالاتر خواهد رفت و وضوح گفتار بیشتر خواهد شد. سمعک های هوشمند محیط را می شناسند و متناسب با محیط تقویت لازم را اعمال خواهند کرد.

با استفاده ازاین گروه از سمعک ها ، صداهای بلند ، و آرام در مدارات پردازشی مجزا پردازش و تقویت و در نهایت تلفیق شده و به این ترتیب امکان شنوایی ایده آل برای فرد فراهم می شود .

همچنین باید گفت که یکی از تکنولوژی های شگفت انگیز سمعک هوشمند قدرت یادگیری آن است. سمعک هوشمند با توجه به میزان تغییر ولوم کنترل و برنامه ها توسط کاربر و ثبت اطلاعات دقیق محیط های مختلف، شرایط دلخواه را برای افراد در محیط های مشابه بهصورت اتوماتیک اعمال می کند.

سیستم وایرلس پیشرفته سمعک هوشمند باعث توانایی اتصال مستقیم موبایل های اندروید و ios به آن شده است. همچنین سمعک هوشمند وسایل صوتی پرکاربرد مانند تلویزیون ، ضبط صوت وغیره متصل می شود.

 

 

انواع سمعک و سمعک های ضدآب

یکی از مشکلاتی اصلی تمام وسایل الکترونیکی از جمله سمعک ها ، نحوه مراقبت و نگهداری از آن ها در شرایط آب و هوایی مختلف است  و یکی از دغدغه های اصلی افراد استفاده کننده از سمعک بخصوص سمعک های داخل گوشی، خرابی های مکرر آن به دلیل  تعریق و جرم گوش است.

 

امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی  و همچنین ورد سمعک های ضد آب به بازار این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است و تمام کاربران می توانند بدون نگرانی از امکان آسیب به سمعک از قدم زدن زیر باران لذت ببرید.

انواع-سمعک

پوشش نانو به کار رفته در پوسته خارجی و قطعات داخلی  این نوع سمعک های ضد آب، آن ها را در برابر نفوذ آب، تعریق پوست و گوش، رطوبت، گرد و خاک، جرم گوش، مواد شیمیایی مثل اسپری ها و ژل های مو مقاوم تر ساخته است.

 

 

انواع سمعک وسمعک نامرئی هوشمند

 

سمعک نامرئی هوشمند به سمعکی گفته می شود که قابلیت تغییر اتوماتیک برخی از ویژگی های پردازشی را دارد. سمعک نامرئی دارای یک میکروفون است.

به همین دلیل نمیتوان انتظار تغییر جهت تمرکز و دریافت صدا را داشت. البته در موارد وایرلس دوگوشی این قابلیت به مقدار کمی فراهم شده است.

برنامه ها در سمعک نامرئی هوشمند بصورت اتوماتیک تغییر می کند. همچنین امکان تغییر سطح صدا در مدل های پیشرفته سمعک نامرئی هوشمند با ورود به محیط های جدید وجود دارد.

 

 

انواع سمعک هوشمند و سمعک نامرئی iic (کاملا درون مجرای گوش)

سمعک نامرئی iic بطور کامل در عمق مجرای گوش فرد  قرار می گیرد. این سمعک قابلیت پوشش کم شنوایی های ملایم تا تقریبا شدید را برای شما  فراهم می کنند.

تمام قسمت های سمعک نامرئی iic درون گوش پنهان است و قابل دید نمی باشد. سمعک نامرئی iic کوچکترین و ریزترین نوع سمعک است.

برخی موارد به دلیل سایز کوچک امکان استفاده از کویل وایرلس وجود ندارد. معمولا این سمعک  دارای دستگیره خاصی است و کاربر با استفاده از آن می تواند سمعک را درون گوش گذاشته و بردارد. سمعک نامرئی iic بطور مستقیم در معرض جرم و رطوبت گوش قرارمی گیرد و به همین دلیل نیاز به نظافت و مراقبت ویژه دارد.

انواع سمعک

سمعک نامرئی cic

 

سمعک نامرئی cic کاملا درون مجرای گوش قرار میگیرد. اما نسبت به سمعک iic بزرگتر است و در قسمت عمق مجرای گوش قرار نمی گیرد. سطح بیرونی این نوع سمعک ممکن است از بیرون دیده شود. امکان بکارگیری سیستم وایرلس در سمعک نامرئی cic بیشتر است.

چراکه فضای بیشتری دارد  و در قسمت بیرونی تری قرار می گیرد. مزیت دیگر سمعک cic نسبت به iic این است که کم شنوایی های بیشتری را پوشش می دهد.

امکان پوشش کم شنوایی ملایم تا شدید رو به عمیق با سمعک نامرئی cic وجود دارد. مراقبت و نظافت سمعک cic هم مشابه با سمعک iic ضروری است.

 

انواع سمعک و سمعک قابل کاشت

افرادی که کم شنوایی حسی – عصبی در محدوده 35 تا 85 دسیبل دارند، این افراد کاندیداهای مناسبی برای  این پروتز هستند. این سمعک  شامل پردازشگر گفتاری بوده که طی عمل جراحی در زیر پوست و پشت لاله گوش قرار داده می شود.این پردازشگر به وسیله دو سیم به استخوان های گوش میانی وصل می شود.

در این نوع سمعک پرده گوش نقش میکروفون را داشته و اصوات پس از ارتعاش پرده گوش ، به استخوانچه چکشی منتقل می شوند. سپس این ارتعاشات به وسیله سیم از استخوانچه چکشی به پردازشگر گفتار منتقل می شود.

پس از تقویت و پردازش سیگنال صوتی ، به استخوانچه رکابی و سپس گوش داخلی و عصب شنوایی منتقل شده و درک می شود. این سیستم مجهز به کنترل از راه دور نیز بوده و کاربر می تواند بلندی صدا را کم و زیاد کند.

 

 

سمعک دیجیتال

سمعک های دیجیتال به وسیله کامپیوتر قابل تنظیم بوده و علاوه بر برخورداری از ۳ بخش اصلی تشکیل دهنده سمعک ، دارای مدارات پردازشی نیز هستند .بسته به نوع و مدل سمعک دیجیتال ، مدارات پردازشی تعداد باندها و کانال های مختلف دارند .

به این نکته توجه داشته باشید که هرچه پردازشگر سمعک پیشرفته تر باشد ، از تعداد باندها و کانال های بیشتری برخوردار بوده و امکان انجام تنظیمات دقیق تررا بر حسب نیاز بیمار برای ادیولوژیست (شنوایی شناس ) فراهم می کند و در نتیجه رضایت خاطر بیمار را تامین می کند .

 

 

 

 

سمعک وایرلس

سمعک های وایرلس یا به عبارتی بلوتوث دار با شبیه سازی عملکرد گوش طبیعی از پیشرفته ترین تکنولوژی ساخت سمعک برخوردار هستند.

این گروه از سمعک ها علاوه بر برخوردای از ویژگیهای پیشرفته سمعک های هوشمند مانند ردیاب های سیگنال گفتار و مدارات پردازشی پر سرعت،قابلیت برقراری ارتباط همزمان بین دو سمعک امکان برقراری ارتباط با موبایل و تلویزیون را نیز از طریق بلوتوث دارا هستند.

 

برای مثال با استفاده از مجموعه منحصر بفرد هوشمند وایرلس گفتار به میزان چشمگیری افزایش یافته است .کاربر به راحتی می تواند لذت شنیدن صدای طبیعی را با بیشترین رضایتمندی تجربه کند. سمعک های وایرلس به وسیله کامپیوتر مجهز به بلوتوث در طیف وسیعی از باندها و کانال های مجزا قابل تنظیم هستند.

 

 

سمعک پشت گوشی میکرو (MICRO BTE)

این نوع سمعک شکل ظریف تر و جمع و جور تر از سمعک پشت گوشی استاندارد می باشد که اندازه خیلی کوچکی دارد و پشت لاله گوش بیمارقرار می گیرد و تقریباً دیده نمی شود این مدل از سمعک معمولاً برای افت های شنوایی تا حد متوسط مناسب می باشد باتری مورد استفاده در این سمعک ها می‌تواند شماره ۱۰ یا ۳۱۲ باشد.

انواع سمعک

سمعک پشت گوشی قوی (SUPER POWER)

این مدل از سمعک پشت گوشی همانطور که از نام آن مشخص است. قدرت بالایی دارد و برای آن دسته از بیماران که کاهش شنوایی شدید تا عمیق دارند مورد استفاده قرارمی گیرد به همین علت از لحاظ اندازه بزرگتر از سایر اشکال سمعک پشت گوشی می باشند.

 

 

سمعک دندانی (In-The-Mouth)

سمعک دندانی مناسب برای کم شنوایی های یک طرفه  است و برای این موارد طراحی شده و صدا را از مسیر استخوانی منتقل می کند اما برخلاف سمعک های  دیگر،نیاز به عمل جراحی ندارد.

سایز این سمعک بسیار کوچک بوده و بر روی دندان های بالا و عقب و میکروفون آن بر روی گوش کم شنوا قرار می گیرد .میکروفون اصوات را دریافت و پردازش می کند و از طریق وایرلس  به گیرنده نصب شده در دهان منتقل میکند و در انتها این گیرنده از طریق ارتعاش استخوانی صدا به گوش داخلی می رساند.

 

سمعک Rie (بلند گو درون گوش)

سمعک Rie یکی از محصولات ویژه تر کمپانی های تولید کننده  سمعک است می باشد. محصولات Rie علاوه بر قابلیت پوشش کم شنوایی های متنوع ، دارای ظاهری کوچک و طراحی زیباتری است. این محصولات دارای دو بخش اصلی است. بدنه سمعک در قسمت پشتی لاله گوش قرار میگیرد.

بلندگوبوسیله ی یک سیم بسیار ظریف و نازک به بدنه متصل می شود و کاملا درون مجرای گوش قرار میگیرد. سیستم Rie قابلیت اتصال به بلندگوهای مختلفی را دارد که از نظر سایز و قدرت با یکدیگر متفاوت هستند. اگر کم شنوایی فرد شدیدتر شود با استفاده از بلندگوی قدرتمند میتوان کم شنوایی فرد را پوشش داد.

انواع سمعک

 

سمعکهای Rie امکان بهره گیری از قابلیت های وایرس مانند اتصال به لوازم جانبی و موبایل های هوشمند را دارد. برقراری ارتباط دو گوشی در مدلهای هوشمند این محصولات باعث به اشتراک گذاری اطلاعات دریافتی دو طرفه و دستیابی به یک سیستم واحد میشود. بسیاری از متخصصین محصولات Rie را سمعک پشت گوشی نامرئی می نامند.

 

 

 

سمعک آزاد

این نوع سمعک شبیه سمعک‌های پشت گوش با لوله ای باریک است. سمعک آزاد سوراخ گوش را باز نگه خواهد داشت  و اجازه می دهد صداهای فرکانس پایین به شکل طبیعی وارد گوش شوند و صداهای فرکانس بالا توسط سمعک دریافت شوند. این قابلیت سمعک‌های آزاد را به انتخاب مناسبی برای کسانی تبدیل کرده است که مشکل شنوایی شان شدید نیست.

سمعک آزاد کمتر دیده می شود  و مثل مدل‌های کوچک سوارخ گوش را به طور کامل نمی گیرد؛ به همین دلیل صدای خودتان را بهتر می‌شنوید. اما به خاطر قسمت‌های کوچکی که دارد، قرار دادنش در گوش مشکل است.

 

سمعک کودکان

سمعک برای کودکان کم شنوا بسیار مهم و حساس است . استفاده از سمعک در کودکان باعث می شود کودک صحبت کردن را درست یاد بگیرد و درک شنوایی آن در بزرگ سالی دچار خلل نشود .

همان گونه که می دانید کودکان در سن رشد هستند و کانال گوششان نیز بر همین اساس بزرگ می شود ؛ به همین دلیل بهتر است برای کودکان ازسمعک های داخل گوشی که نیاز به قالبگیری از کانال گوش دارد ، استفاده نشود، چون مدت کوتاهی بعد کانال گوش بزرگ می شود ، سمعک در جای مناسب خود قرار نمی گیرد.

 

به این ترتیب باید مجددا از گوش کودک قالبگیری شود . بهترین شکل سمعک برای کودکان سمعک پشت گوشی است که راحت نصب می شود . قیمت سمعک پشت گوشی بستگی به تکنولوژی های موجود در آن دارد ولی به طور کلی قیمت کمتری از قیمت سمعک نامرئی دارد .

 

 

انواع سمعک از نظر برند

افراد زیادی در مورد بهترین سمعک سوالاتی را از شما  می پرسند که کدام مارک سمعک بهترین است ؟ این سوال کاملا اشتباه است ، چرا که هر کمپانی سمعک نقاط قوتی دارد که متخصصان با توجه به آن برای کم شنوایان سمعک تجویز می کنند . به عبارتی بهترین سمعک سمعکی است که برای مشکل گوش وسبک زندگی شخص مناسب باشد .

برندهای سمعک عبارتند از سمعک زیمنس ، سمعک ویدکس ، سمعک اتیکن ، سمعک فوناک ، سمعک یونیترون ، سمعک استارکی ، سمعک بلتون ، سمعک ریساند، سمعک ادیوسرویس، سمعک هانستون، سمعک اینترتون ، سمعک سونیک، سمعک رکستون، سمعک برنافن کههریک ار این انواع سمعک دارای ویژگی هایی است.

 

 

انواع سمعک

چه چیزی در انتخاب انواع  سمعک باید در اولویت قراربگیرد

-قیمت

-شنیدن گفتار دوستان و خانواده

– قابلیت اتصال سمعک به بلوتوث و تلفن همراه

– راحتی در نگهداری و استفاده از سمعک

– شنیدن گفتار در محیط‌های پرسروصدا

– اندازه سمعک و دیده نشدن آن توسط دیگران

 

 

 

نکاتی در مورد استفاده از سمعک‌های پشت گوشی

– سمعک‌ها را به موقع تعویض باطری کنید .

– سمعک‌ها را هر روز صبح تنظیف نمایید.

– روزی چند بار سمعک‌ها را با دستمال تنظیف خشک نمایید.

– سالانه سمعک‌ها را برای سرویس به کلینیک‌های مجاز شنوایی بفرستید.

– در مکان‌هایی که صداهای نامتعارف و خیلی بلند وجود دارد سمعک‌ها را از گوش خود خارج کنید.

 

ویژگی‌های یک سمعک خوب

 

-ضدآب بودن

 

ضدآب بودن سمعک یکی از ویژگی‌های مهم آن است. اکثر سالمندان و افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند از خرابی سمعک پس از خیس شدن در برف وباران یا حتی استخر شکایت دارند . ضدآب بودن باعث می‌شود سمعک کارایی بسیار بهتری برای افراد داشته باشد.

 

سمعک‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع و شدت ناشنوای در هر فرد متفاوت است. برای تقسیم بندی انواع سمعک دو معیار نوع مدار پردازشی و نحوه قرارگیری بر روی گوش را مد نظر قرار می‌دهند.

 

 

-تنوع در شکل ظاهری

 

هرچه شکل ظاهری سمعک‌ها متنوع‌تر باشد، شما راحت‌تر می‌توانید سمعک مناسب برای گوش خود را انتخاب کنید.

 

-. طول عمر باتری

 

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید به آن دقت کنید. نوع باتری و طول عمر آن است. باتری‌های بی کیفیت علاوه بر اینکه زودبه‌زود خراب و غیرقابل استفاده می‌شوند، ممکن است سمعک را هم خراب کنند.

 

کدام قیمت سمعک برای شما مناسب است؟

 

محدوده قیمت انواع سمعک که برای شما مناسب است بستگی به عوامل مختلف دارد به برخی از آنهااشاره شده است

-میزان و نوع کم شنوایی شما

-محیط های شنیداری که شما از سمعک در آن محیط می خواهید استفاده کنید.

-سلیقه شما از این که سمعک قابل رویت باشد یا خیر.

-نیاز به یک یا دو سمعک دارید.

انواع سمعک وسمعک‌های استخوانی

همان گونه که می دانید افت شنوایی انتقالی یا هدایتی زمانی حاصل می‌شود که صدا به صورت موثر نمی‌تواند از طریق گوش خارجی، میانی، و پرده گوش، به گوش داخلی شما هدایت شود. این به دلیل مشکلاتی است که ممکن است برای مجرای گوش و گوش خارجی، پرده گوش، گوش میانی اتفاق بیافتد.

 

 

علل افت شنوایی انتقالی بیشتر به دلیل نبود مادرزادی لاله گوش و مجرای گوش، نقص در شکل گیری و کامل شدن مجرای گوش خارجی، و یا نقص درشکل گیری کامل گوش میانی یا نداشتن آن، و ناهنجاری‌های استخوانی، وعلل دیگرافت شنوایی یا انتقالی می‌توان به عفونت‌ها، تومورها، ضربه به سر، جسم خارجی، و وجود مایع در گوش میانی به علت اختلال در شیپوراستاش نام برد. در اینجا برخی از انواع سمعک های استخوانی ذکر شده است.

 

-سمعکهای انتقال استخوانی بیرونی (غیر قابل کاشت)

سیستم‌های انتقال استخوانی این نوع سمعک ها ه نیاز به عمل جراحی ندارد و مناسب برای افرادی است که سن پایینی دارند یا افرادی که جراحی‌های دیگری بر روی سر و صورت انجام می‌دهند که ممکن است با جراحی سیستم انتقال استخوانی تداخل ایجاد کند و یا افرادی که به صورت موقت دچار افت شنوایی شده‌اند و پس از مدتی امکان بهبودی را دارند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 89
  • بازدید سال : 489
  • بازدید کلی : 2,055