loading...
MEDICINE
akbar بازدید : 16 شنبه 20 دی 1399 نظرات (0)

سمعک چیست؟

سمعک درحقیقت یک تقویت کننده الکتریکی کوچک است و به افرادی که در شنیدن مشکل دارند کمک به سزایی می کند.

بعضی از افراد فکر می کنند که مکانیزم کار این دستگاه بسیار سخت است اما در واقعیت این گونه نیست در حقیقت مکانیزم کار این دستگاه بسیار ساده است.

این دستگاه در واقع با تقویت صدا به افراد کم شنوا کمک می کنند که صداها را دقیق تر بشنوند و همچنین می توانند صداهای با ولوم کمتررا هم بشنوند

با استفاده از انواع سمعک ها افراد کم شنوا می توانند به راحتی با افراد دیگر چه شنوا و چه کم شنوا به راحتی ارتباط برقرار کنند و کارهای روزمره خود را همانند دیگر افراد به خوبی انجام دهند.

سمعک

این دستگاه  در ابتدا بسیار بزرگ و سنگین بودند اما امروزه با رشد و پیشرفت در تکنولوژی، مدل های مختلفی سمعک ها ساخته شده است .به طوری که هم سبک و کوچک و هم با کیفیت باشند.

در حال حاضر اگر شما مجبور به خرید این دستگاه بشوید با مدل ها و طرح های مختلف رو به رو می شوید. برای خرید یک سمعک خوب باید به راحتی این دستگاه بر روی گوشتان توجه کنید چون وسیله همیشگی شما خواهد بود. همچنین این سمعک ها دارای قیمت های متفاوتی می باشند که در هنگام خرید توجه به هزینه های آن ها بسیار مهم است.

سمعک چگونه کار می کند؟

این دستگاه در واقع همچون یک سیستم صوت عمومی عمل می کنند. به این معنا که این دستگاه ها معمولا چهارجزء اساسی دارند و افراد می توانند به کمک یک انتخاب درست، دستگاه مناسب به خود را خریداری نموده و با تنظیم آن، شنوایی مناسبی را تجربه نمایند.

 

به طور کلی تمام سمعک ها برای انتقال صدا ازمحیط به گوش و تقویت آن از ابزار مشابهی استفاده می کنند. بیشتر سمعک های که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد سمعک های دیجیتالی هستند و از یک باتری تغذیه می کنند. عملکرد سمعک به این صورت است که میکروفون های کوچکی که روی آن تعبیه شده اند صدای محیط را ضبط می کنند.ودر حقیقت یک چیپ رایانه ای همراه یک تقویت کننده، صداها را به کدهای دیجیتالی تبدیل می کنند.

این چیپ صدا را براساس مشکل شنوایی شما و نیازهای شنوایی و صدای محیط اطراف بررسی می کند. سپس سیگنال های تقویت شده به موج تبدیل می شوند و از طریق بلندگوها به گوش شما انتقال می یابند

 

انواع سمعک

-سمعک هایی که در پشت گوش قرار می گیرند.در این سمعک قطعات الکترونیکی در قاب پلاستیکی کوچکی در پشت گوش قرار می گیرد و از طریق قالب و لوله ای که رابط بین قالب و این دستگاه می باشد به گوش وصل می شود.

سمعک های پشت گوشی انواع مختلفی دارد : سمعک های کوچک پشت گوشی min BTE ، سمعک های استاندارد، سمعک های رسیور داخل کانال

– سمعک هایی که در داخل گوش قرار می گیرند. در سمعک های داخل گوشی کلیه ی قطعات در داخل قالبی درون صدفه یا مجرای گوشی قرار می گیرد. معمولا این دستگاه بسته به اندازه های آن برای کم شنوایی های ملایم مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه داخل گوشی شامل  درون صدفه ، ،داخل کانال ، ،کاملا داخل کانال

– سمعک هایی که به صورت نامرئی می باشند. به این نوع از سمعک ها پنهان یا ناپیدا داخل کانال نیزگفته می شود.

سمعک

-سمعک هایی که به صورت جیبی عرضه می شوند. این نوع دستگاه برای کم شنوایی متوسط تا عمیق مورد استفاده قرار می گیرد. در این این دستگاه میکروفون و قطعات الکتریکی درون محفظه ای نصب می شود که در داخل جیب قرار می گیرد و رسیور آن توسط سیمی به دستگاه  وصل می شود و به وسیله قالب داخل گوشی قرار می گیرد.

-سمعک هایی که به صورت یک عینک می باشند. این نوع دستگاه برای کم شنوایی ملایم تا متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. تمام قطعات الکتریکی این دستگاه در داخل دسته عینک ها جاسازی می شود.

نکاتی برای نگهداری و مراقبت

– از دستکاری این دستگاه جدا پرهیز کنید و اگر این دستگاه دچار اشکالی شد آن را به کارشناس شنوایی خود ارجاع دهید تا توسط لابراتوار مجاز نسبت به تعمیر آن اقدام شود.

-سمعک را باید از منابع رطوبت و حرارت دور نگه دارید. همیشه قبل از دوش گرفتن یا شنا کردن، این دستگاه را  گوش خود خارج کنید . آن را نزدیک پنجره یا داخل اتومبیل قرار ندهید. دستگاه را از تکان یا ارتعاش شدید حفظ کنید.

– کرم های آرایشی و اسپری های مو می توانند به این دستگاه آسیب برسانند.

– عکس برداری پزشکی، سی تی اسکن و MRI می توانند در عملکرد این دستگاه اختلال ایجاد کنند.

– اگر می خواهید برای مدت طولانی از این دستگاه استفاده نکنید، باتری آن را خارج کرده و این دستگاه را در جعبه محافظ آن نگهداری کنید.

– اگر در داخل يا پشت گوش خود احساس درد يا التهاب داشتيد، لطفا دستگاه خود را خارج کنید و با كارشناس شنوايي خود مشورت كنيد. ممكن است نياز باشد به پزشك مراجعه كنيد.

خرید سمعک

قبل از خرید این دستگاه باید به برخی نکا ت توجه کنید در اینجا به برخی از این نکات اشاره شده است.

-تست شنوایی : باید یک تست شنوایی کامل که شاملPTA تست تن خالص و تست گفتاری است انجام دهید تا از سالم لودن ان اطمینان داشته باشید.

سمعک

-نوع محصول از نظر شکل ظاهری : این دستگاه از نظر شکل ظاهری مدل های مختلفی دارد، یا کاملا درون مجرای گوش است یا پشت گوشی BTE معمولی است  یا محصولاتی با فتینگ باز است و رسیور این دستگاه داخل مجرای گوش است که با توجه به افت بیمار و خواست او یکی از این مدل ها برایشان آماده می گردد. بهتر است برای خرید این دستگاه حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

-بررسی از نظر عملکرد: سمعک دیجیتالی یا هوشمند یا فرا هوشمند باز با توجه به نیاز فرد می توان هریک از این موارد را مورد استفاده قرار داد و مقدار بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته می توان انواع مختلفی را معرفی کرد و فرد با توجه به جمیع شرایط انتخاب می کند.

-میزان انتظار از آن: با توجه به افت شنوایی و میزان درک گفتار و میزان پردازش مرکزی دستگاه قادر به رفع درجاتی از مشکلات فرد می باشد، به طور مثال اگر فردی پردازش مرکزی ضعیف و درک گفتار پایین داشته باشد این دستگاه کمک چندانی به بهبود درک گفتار فرد نمی کند. در واقع این محصول فقط  قادر به بلند کردن صداست و در بخش فهم کلام کاره ای نیست.

نکاتی در مورد خرید سمعک

– سمعک های مختلف، امکانات و تجهیزات مختلفی دارند. سعی کنید نیازهای اصلی شنوایی خود را بدانید تا دستگاهی را تهیه کنید که دقیقا همان نیازها را برطرف نماید.

-چگونگی تعویض باتری این دستگاه را یاد بگیرید تا پس از تمام شدن باتری، آن را عوض کنید.

-بعضی سمعک ها، قابلیت نصب برنامه های مختلفی را بر روی خودشان دارند. اگر دستگاه شما این اینگونه است، نحوه تعویض برنامه این دستگاه را از کارشناس شنوایی‌سنجی سوال کنید.

 

 

سایز سمعک

همان گونه که می دانید گوش افراد مختلف، سایزمتفاوتی دارد. همچنین کم شنوایی های مختلف هم نیاز به کارگذاری بلندگوها و قطعات داخلی با سایزهای متفاوت دارند،بنابراین نیاز است که در سایزهای مختلفی طراحی و ساخته شوند تا مناسب نیازهای شنوایی هر کاربرباشند و همین طور جنبه های زیبایی شناسی را برای هر کاربر لحاظ کرده باشد.

 

وزوز گوش و سمعک

 

در هر ۱۰ تا ۱۵ نفر از جمعیت دنیا یک نفر دچار وزوز گوش است. این مشکل یکی از شایع ترین اختلالات مزمن گوش است که می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد.

وزوز گوش در تعداد قابل توجهی از مبتلایان،به مشکلات گوش وافراد کم شنوا به اثبات رسیده است. یکی از راهکارهای به روز کاهش وزوز گوش و پیشگیری از بدتر شدن آن است. متخصصان شنوایی شناس فعال دراین  حوزه با تجویز سمعک های با مدارهای ویژه وزوز گوش را برای کاربران، تجویز و تنظیم می کنند.

 

با توجه به این که در حال حاضر هیچ شیوه درمان قطعی برای انواع وزوز گوش وجود ندارد، راهکارهای صوت درمانی همراه با کاربرد سمعک، درموارد ابتلا همزمان به وزوز گوش و کم شنوایی، یکی از مناسب ترین و شایع ترین گزینه ها محسوب می شود.

سمعک

 

انتخاب سمعک مناسب

اگر قصد خرید سمعک را بهترین کار انتخاب سمعک مناسب می باشد که برای این منظورباید به نکات زیر توجه کنید.

برای بسیاری ازافراد کم شنوا و خانواده شان انتخاب  سمعکی مناسب به خصوص اگر تجربه اول استفاده از سمعک را داشته باشند  امری دشوار و گیج کننده است.

همان گونه که می دانیدانتخاب  مناسب در شنوایی فرد بسیار نقش مهمی را ایفا می کند. سمعک وسیله الکترونیکی با تکنولوژی پیشرفته است و در عین حال یک وسیله پزشکی محسوب می شود ، ضمن این که از نظر طراحی و شکل ظاهری و

همچنین مدارات داخلی بسیار متنوع است . بنابراین برای انتخاب بهتر است از فردی که در این زمینه تخصص دارد کمک بگیرید در حقیقت تجویز سمعک باید توسط افراد حرفه ای و کارشناسان شنوایی صورت گیرد.

 

 

 

 

مزاياي استفاده از سمعك

 

 

 

– بعد از خرید  شما ارتباط بهتر و مؤثرتري با نزديكان خود خواهید داشت.

 

– اعتماد به نفس شما بعد از خرید سمعک بالا تر خواهد رفت .

 

– سلامت ذهني شما افزايش می يابد.

 

–فرد باید قدرت تمركز بيشتري داشته باشيد.

 

– وابستگي تان به اطرافيان كمتر خواهد شد.

 

– احساس خستگي و فرسايش در شما كمتر می شود.

 

– روابط اجتماعي تان افزايش خواهد يافت.

 

– موفقيت شما در محيط كاري بيشتر شود.

 

 سمعک

 

 

پنج نکته درباره خرید سمعک‌

-افرادی که از سمعک استفاده می کنند ، حتما باید سالی یک بار به متخصص گوش و حلقی و بینی مراجعه کنند تا شنوایی‌ آنها مورد سنجش قرار بگیرد. اگر شنوایی فرد تغییر کرده باشد شرکت سازنده بایددوباره آن را تنظیم کند. سمعک با توجه به تکنولوژی‌های متفاوتی مانند یو‌اس‌پی، بلوتوث و… تنظیم می‌شود.

 

– ورود هر جسم خارجی داخل گوش، ممکن است باعث عفونت خارجی گوش در فرد شود. پس رعایت بهداشت سمعک الزامی است و در صورتی که بیمار احساس درد دارد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند تا درمان‌های لازم انجام شود.

– جمع شدن واکس یا موم گوش نیز مشکلی است که در استفاده‌کنندگان از نوع داخلی دیده می‌شود. وقتی سمعک فردی خوب کار نمی‌کند یا احساس گرفتگی در گوش می کند، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند تا جرم‌ها از گوش فرد خارج شوند.

 

– سمعک‌های داخل گوشی و پشت‌ گوشی فقط از نظر زیبایی با هم متفاوت نیستند بلکه باتری آنها نیز با هم متفاوت است. هر چه باتریبزرگ‌تر باشد، سمعک نیز نیمه‌عمر بالاتری خواهد داشت  و خروجی صدای بیشتری ایجاد می‌کند، بنابراین سمعک‌هایی که داخل گوش قرار می‌گیرند، خروجی صدای کمتر و باتری کوچک‌تری دارند. سمعک‌هایی که داخل کانال هستند را می‌توان خارج کرد ولی سمعک‌هایی که کاملا داخل کانال هستند را باید متخصص گوش و حلقی و بینی از گوش خارج کند.

 

 

ویژگی‌های یک سمعک خوب

-ضدآب بودن  یکی از ویژگی‌های مهم برای یک سمعک محسوب می شوند . اکثر سالمندان و افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند از خرابی آن پس از خیس شدن در برف باران  یا حتی استخر شاکی هستند. ضدآب بودن آن باعث می‌شود کارایی بسیار بهتری برای افراد داشته باشد.

سمعک‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع و شدت ناشنوای در هر فرد متفاوت است. برای تقسیم بندی انواع آن دو معیار نوع مدار پردازشی و نحوه قرارگیری بر روی گوش را مد نظر قرار می‌دهند.

 

-تنوع در شکل ظاهری نیز از دیگر ویژگی های سمعک خوب است .هرچه شکل ظاهر سمعک‌ها متنوع‌تر باشد، شما راحت‌تر می‌توانید سمعک مناسب برای گوش خود را انتخاب کنید.

 

 

-یکی دیگر از ویژگی هایی  که هنگام خرید  باید در نظر بگیرید نوع باتری وطول عمر آن است  که باید هنگام خرید به آن دقت کنید. باتری‌های بی کیفیت علاوه بر اینکه زودبه‌زود خراب و غیرقابل استفاده می‌شوند، ممکن است را هم خراب کنند.

 

 

 

 

 

 

ویژگی سمعک های جدید

سمعک‌های جدید از تکنولوژی وایرلس و بلوتوث بهره هستند ازاین رو شما می‌تواند به راحتی با موبایل خود آن را تنظیم کنید. حتی اگر  شما آن را گم کرده  باشید  می‌توانید با برنامه GPS سمعک خود را پیدا کنید.

 

سمعک‌های جدید می‌توانند براحتی

– صداهای دور از نزدیک

-صدای جلو از عقب

– صدای آقا از خانم

-صدای کودک  از بزرگسال

– صدای تلویزیون

– صدای تلفن و بیش از ده‌‌ها صدای دیگر را به‌طور دقیق تشخیص و تمایز دهند.

 

 

 

سمعک‌های نسل جدید همچنین می‌توانند خود را با محیط تغییر دهند و با تغییر شرایط صدا، خود را با محیط جدید تطبیق دهند. مثلا اگر شما در خانه هستید و می‌خواهید به جایی بروید  زمانی‌که از منزل خود خارج می شوید بلافاصله  شما به‌صورت خودکار برنامه را از محیط ساکت به برنامه شلوغ تغییر می‌دهد. از این‌رو شما می‌توانید براحتی و در تمامی محیط‌‌ها صدا را بسیار راحت بشنوید.

 

 

تجویز سمعک بر عهده چه کسی است

ادیولوژیست یا شنوایی‌سنج کارشناسی است که در زمینه بررسی، ارزیابی، توان‌بخشی و درمان مشکلات شنوایی فعالیت می‌کند. ادیولوژیست ابتدا میزان شنوایی و عملکرد گوش میانی  فرد را با استفاده از آزمون‌های ادیومتری و تمپانومتری مشخص می کند و سپس در صورت نیاز سمعک تجویز می‌‎کند.

 

 

تمیز کردن سمعک

به‌دلیل این‌که سمعک همواره در داخل گوش  قرار می‌گیرند جرم وچرک گوش می‌تواند باعث کاهش طول عمر  شود. همچنین  سمعک شما نباید با آب یا هرگونه رطوبت تماس داشته باشد؛ چرا که رطوبت باعث از کار افتادن قطعات رسیور  می‌شود.

بنابراین برای شست‌وشو  باید از دستمالی خشک استفاده کنید. همچنین می‌توان برای جلوگیری از تجمع باکتری و میکروب‌ها  قبل از خواب، آن را از گوش خارج و درب باتری را باز کنید تا در زمان خواب باتری تخلیه نشود و همین‌طور طول عمر آن افزایش یابد.

 

شنوایی سنجی بزرگسالان

به طور کلی ارزيابي شنوايي بزرگسالان با آزمون هاي اديومتري وتمپانومتري انجام می شود و در برخی موارد بعد از انجام اين آزمون ها، نیاز به انجام آزمون هاي تکمیلی و الكتروفيزيولوژيك می باشد.

 

شنوا سنج در ابتدا وضعيت گوش مياني و پرده گوش شما را  بررسي می کند  تا هر گونه مشکلی اعم از پارگي پرده گوش ، عفونت گوش مياني وغیره تشخيص داده شود و سپس عصب كنترل كننده عضلات گوش مياني ارزيابي شود. آزمون اديومتري ميزان شنوايي را تعيين مي كند و پاسخ حاصل از آن به صورت اديوگرام به بيمار داده مي شود. در واقع اديومتري ، نوع و ميزان كم شنوايي را نشان می دهد كه در تجويز آن اهمیت به سزایی دارد.

 

 

 

شنوایی سنجی نوزادان و کودکان

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای سازمان بهداشت جهانی از هر 500 نوزاد متولد شده، یک نوزاد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی می باشد در واقع نقص شنوایی شایعترین نقص بدو تولد است.

 

تشخیص زودرس این بیماری، یک امر حیاتی است که می تواند از مشکلات زبان آموزی، تعامل با دیگران، درک گفتار، گوشه گیری فرد و مشکلات تحصیلی  از همان ابتدا جلوگیری کرید. زمان طلایی برای تشخیص بیماری شش ماه اول زندگی است و از دست دادن این زمان ضربه جبران ناپذیری به درمان بیماری می زند و بر گفتار کودک تاثیر می گذارد.

 

 

 

انواع نحوه قرارگیری سمعک  برروی گوش

 

-سمعک پشت گوشی (BTE)

 

سمعک پشت گوشی BTE این نوع سمعک برای هر نوع کم شنوایی خفیف تا شدید مناسب است. قدرت این نوع  از دیگر انواع سمعک بیشتر است و قابلیت‌های زیادی همراه با وسایل جانبی برای اتصال بی سیم به وسایل صوتی برای آن تعبیه شده است.

برای ساخت سمعک‌های پشت گوشی امکان قالب گیری و ساخت آن متناسب با ساختار گوش افراد نیز وجود دارد.این نوع از سمعک پشت گوشی برای کودکان که گوش کوچکتری دارند مناسب است. در سمعک پشت گوشی رسیور، میکروفن و تقویت کننده در داخل یک محفظه کوچک، جا داده می شود و سمعک در پشت لاله گوش قرار می‌گیرد.

 

سمعک داخل گوشی (ITE)

سمعک داخلی گوشی ITE این نوع سمعک بزرگترین نوع سمعک‌ها هستند. طراحی این سمعک‌ها به گونه‌ای است که بخشی از گوش خارجی یا تمام قسمت‌های آن  را مورد پوشش قرار می دهد. البته سیم‌هایی برای خارج کردن و داخل کردن راحت‌تر این نوع روی آن تعبیه شده است.

سمعک داخل گوشی نیازمند باتری اندازه ۱۳ است. طول عمر این نوع باتری‌ها بین ۱۰ تا ۱۴ روز است. البته با توجه به ساعاتی که  مورد استفاده قرار می‌گیرد و شدت شنوایی و فناوری مورد استفاده، متغیر است.

 https://iran-samak.ir/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 53
  • بازدید ماه : 113
  • بازدید سال : 513
  • بازدید کلی : 2,079