loading...
MEDICINE
akbar بازدید : 14 دوشنبه 21 مهر 1399 نظرات (0)

جراحی دیسک گردن با لیزر

جراحی دیسک گردن با لیزر :بيماري هاي عضلاني-اسكلتي شايع‌ترين بيماري هاي ناشي از كار هستند و كمردرد در ميان اين بيماري ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. صرف هزينه‌هاي سنگين (مستقيم و غيرمستقيم) در مورد بيماران مبتلا به كمردرد خصوصاً كمردرد مزمن، اهميت روش هاي درماني جديد را بيش از پيش مطرح مي‌نمايد. ليزر درماني  برای جراحی دیسک گردن با لیزر روش جديدي است و به تازگي جای خود را در سیستم درمانی كشورمان باز کرده است و مشخص شده که در درمان كمر دردهاي مزمن نقش مهمی را ايفا می کند.

جراحی دیسک گردن با لیزر

جراحی دیسک گردن با لیزر برای فتق و بیرون زدگی دیسک

جراحی گردن ممکن است با استفاده از ابزارهای مختلفی از جمله لیزر جهت به حداقل رساندن اختلال در بافت‌ها انجام شود. لیزر وسیله‌ای است که یک جراح می‌تواند از آن برای برش، جدا کردن یا کوچک کردن بافت‌های خاصی استفاده کند.

جراحی با لیزر یکی از گزینه‌های متعددی است که می‌توان از آن بسته به محل و شدت مشکل بیمار استفاده کرد. در جراحی گردن با لیزر از پرتوی نور متمرکز (تکنولوژی لیزر) جهت برداشتن بافت‌های نرم روی ستون فقرات از طریق یک برش کوچک استفاده می‌شود. این روش اغلب به منظور درمان دیسک گردن یا بیرون زدگی دیسک، جدا کردن بخش آسیب دیده‌ی دیسک جهت کاهش درد انجام می‌گیرد. استفاده از لیزرها برای این روش موجب خونریزی کمتری شده و اغلب دوره بهبودی کوتاه‌تری به همراه دارد.

چند درصد دیسک‌ها با لیزر درمان می‌شوند

جراحی دیسگ گردن با لیزر

لیزر در صورت کاربرد صحیح می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب در درمان دیسک‌های کمر و گردن به کار گرفته شود.رمان دیسک با لیزر مقوله‌ای است که در دو دهه اخیر توجه زیادی به آن شده است و اخیرا مطالب متعددی در فضای مجازی راجع به درمان دیسک کمر با لیزر مطرح می‌شود.لیزر در صورت کاربرد صحیح می ‌واند به عنوان یک ابزار مناسب در درمان دیسک های کمر و گردن به کار گرفته شود.

اهمیت جراحی دیسک گردن با لیزر

درمان مشکل گردن می‌تواند از نیاز به مراقبت پزشکی در آینده برای خود این مشکل و شرایط دیگری که در نتیجه‌ی درد مزمن ایجاد می‌شوند، جلوگیری کند. در نهایت، کیفیت کلی زندگی افراد با دریافت درمان موثر برای درد مزمن بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد که ارزش بی اندازه‌ای دارد. جراحی گردن با لیزر یک روش پیشرفته و مقرون بصرفه برای درمان برخی از مشکلات شایع ستون فقرات است که بر روی گردن اثر می‌گذارند. با این حال، جراحی گردن با لیزر برای تمام بیماران مناسب نیست. این روش مانند تمام روش‌های جراحی دارای خطراتی است و در برخی موارد درمان‌های دیگر موثرتر و با خطر کمتری هستند.

نحوه جراحی دیسک گردن با لیزر

جراحی دیسک گردن با لیزر

این جراحی به صورت سرپایی و با استفاده از یک سوزن هدایت کننده فیبر نوری لیزر انجام می گیرد و بیمار نیاز به بستری ندارد و در حالت عادی جراحی برای افراد دچار دیسک گردن با شکاف لیزری و جایگزینی دیسک مصنوعی در گردن انجام می شود بطوریکه در عمل به روش لیزر ، دیسک با اشعه لیزر کوچک شده و پس از انجام جراحی ، مشکلات ضعف عضلات و درد بیمار تسکین می یابد .

امروزه با کمک اشعه لیزر حتی می توان چسبندگی های اعمال جراحی قبلی را از طریق وارد کردن این وسیله در فضای اپیدورال رفع کرد .بنابراین امروزه عمل جراحی لیزری برای درمان بیماریهای دیسک سندرومهای شکست‌خورده جراحی رفع چسبندگی های پس از عمل به کار می رود.

در PLDD برای وارد کردن سوزن به داخل دیسک از دستگاه های مانند سی تی اسکن یا دستگاه عکسبرداری که اصطلاحا دستگاه فلورو سکوپی نامیده می شود استفاده می کنیم . ا ز مزایای استفاده از روش جراحی لیزر این است که اسکار عمل و چسبندگی ایجاد نمیکند علاوه بر آن ناپایداری یا لقی ستون مهره هامعمولاً ایجاد نمی کند نیاز به بستری شدن در بخش وجود ندارد دوره نقاهت ان کمتر از اعمال جراحی باز ستون فقرات است . قابل تکرار است و در صورت لزوم می توان بعد از آن اعمال جراحی باز را انجام داد.

اهمیت تشخیص صحیح گردن درد

گردن می‌تواند تحت تاثیر شرایط متعددی قرار بگیرد. بیشتر موارد گردن درد در اثر آسیب موقت به عضلات رخ می‌دهند که خود به خود برطرف می‌شوند. هرچند، دردی که ماندگار، شدید یا همراه با علائمی مانند ضعف عضلانی یا بی‌حسی باشد ممکن است ناشی از یک مشکل زمینه‌ای در ستون فقرات باشد. بسیاری از مشکلات گردن با فشار روی نخاع یا ریشه‌های عصبی باعث بروز علائم می‌شوند.

علائم بیماری‌های مختلف گردن می‌توانند شبیه به یکدیگر باشند. یک تشخیص صحیح از مشکل بیمار قبل از تصمیم گیری برای انجام جراحی گردن با لیزر مهم است. بنابراین، پزشک از تست‌های تشخیصی همراه با معاینه فیزیکی و بررسی علائم بیمار جهت تشخیص استفاده می‌کند. بیشتر موارد گردن درد منشأ عضلانی داشته و نیازی به جراحی با لیزر ندارند. داروهای ضد التهابی، فیزیوتراپی و ورزش، تغییرات شیوه زندگی و سایر روش‌های درمانی غیر تهاجمی مانند ماساژ درمانی اغلب در برطرف کردن گردن درد موفقیت آمیز هستند. در صورتی که درمان‌های محافظه کارانه گردن درد را کاهش ندهند، ممکن است بسته به تشخیص نیاز به جراحی با لیزر باشد.

جراحی دیسک گردن با لیزر

تفاوت بین جراحی ستون فقرات با لیزر و جراحی با حداقل تهاجم

هدف از جراحی با حداقل تهاجم روی ستون فقرات به حداقل رساندن آسیب به بافت‌های اطراف ستون فقرات است که منجر به درد و خونریزی کمتر و دوره‌ی بهبودی سریع‌تر می‌گردد. این امر با انجام جراحی از طریق برش‌های کوچک‌تر و با استفاده از میکروسکوپ یا اندوسکوپ جراحی به منظور مشاهده‌ی ساختارهای ستون فقرات قابل دستیابی است.

اندوسکوپ در یک برش کوچک قرار داده شده و چاقوی جراحی و سایر ابزار جراحی نیز در یک برش دیگر قرار داده می‌شوند. عضله‌ی موجود در کمر بطور عمودی واقع شده و بنابراین عضلات در امتداد صفحه‌های طبیعی عضله جدا می‌شوند تا به ستون فقرات دسترسی حاصل شود. از آنجایی که عضلات بریده نمی‌شوند، زمان بهبودی به مقدار چشمگیری در مقایسه با جراحی باز ستون فقرات کاهش می‌یابد.

جراحی دیسک گردن با لیزر

جراحی ستون فقرات با لیزر اغلب همراه با تکنیک‌های با حداقل تهاجم استفاده می‌شود. پزشکانی که جراحی ستون فقرات با لیزر را انجام می‌دهند ادعا می‌کنند که این روش موثرتر از جراحی با حداقل تهاجم با استفاده از روش‌های جراحی سنتی می‌باشد. لیزر به منظور ایجاد برش‌های ضروری به جای چاقوی جراحی مورد استفاده در عمل‌های سنتی‌تر کاربرد دارد.

هرچند، جراحی گردن با لیزر به این معنی نیست که عمل بدون ایجاد برش انجام می‌شود؛ یک برش به منظور قرار دادن لیزر در ناحیه‌ی مناسب نیاز است. سپس لیزر به منظور جدا کردن بافت‌های نرمی که باید برداشته شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک تصور غلط رایج وجود دارد که قسمت عمده‌ی عمل با لیزر انجام می‌گیرد، اما در حقیقت، لیزر تنها نقش کوچکی در این فرایند ایفا می‌کند. سایر ابزار جراحی جهت جدا کردن استخوان و رباط‌ها ضروری هستند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 93
  • بازدید سال : 493
  • بازدید کلی : 2,059